Japońska awangarda na rynku mody – Comme des garcons

Współczesne trendy modowe dopasowane są do pewnych konwenansów. Wielu projektantów, pracując nad kolejnymi kolekcjami, w głowie ma pytanie „co ludzie pomyślą?”.

Tak, aby być pewnym tego, że ich pomysły spotkają się z odpowiednim odzewem ze strony klientów. Jest jednak taka osoba, która w ogóle takich pytań nie bierze pod uwagę, wyłamując się wszelkim konwenansom o jakich mówi się na świecie. Oto marka Comme des garcons, która została założona przez Rai Kawakubo.

Comme des garcons – prosto z Tokio w szeroki świat

Prace nad marką comme des garcons trwają już od 1969 roku. Są oni najlepszym przykładem tego, jak marka ubraniowa potrafi się rozwinąć. Na samym początku ubrania Rei kojarzone były tylko z takimi kolorami, jak czerń, szarość i biel. To właśnie dlatego sympatycy marki zaczęli być nazywani krukami. Z czasem w kolekcjach ubraniowych (a tych jest bardzo dużo aktualnie!) zaczęły pojawiać się inne kolory.

Od 1969 roku marka intensywnie pracowała nad swoim rozwojem. Już w latach 80. marka miała ponad 150 sklepów na terenie całej Japonii. Jej roczny przychód, na tamte czasy szacowane były na 30 milionów dolarów. Ekspanska na rynek światowy przybrała na sile. Na tyle mocno, że już w 1981 roku Kawakubo miała na swoim koncie pierwszy, paryski pokaz. To właśnie wtedy jej ubrania zyskały miano „Hiroshima chic”.

Oryginalność i niezwykły styl

Pojęcie stąd wzięło się z tego, że Kawakubo dążyła (i nadal dąży) do tego, aby wznieść się ponad innych, prezentując ubrania abstrakcyjne. Niech nikogo nie zdziwi materiał, który asymetrycznie owinięty jest dookoła ciała! Dziura na środku? Nie ma najmniejszego problemu! Niedoszyte części? Dla tej marki to symbol rozpoznawczy

Z czasem do Rei dołączył Adrian Joffe – jej późniejszy mąż, który na chwilę obecną piastuje stanowisko dyrektora marki Comme des garcons. To właśnie dzięki niemu CDG zaczęła rozwijać się w nowych kierunkach, jak chociażby linia perfum. Do dzisiaj wiele osób mówi o zapachowym fenomenie Odeur 53, który zyskał miano abstrakcyjnego anty-zapachu. Trudno może zrozumieć, w jakim celu podąża ta marka, ale wiele jest takich osób.

Jednak na tym właśnie polega ich fenomen – na tym, że nie wszystko musi zostać zrozumiane, aby żywo zostało przyjęte przez inne osoby.

Kolekcje ubrań Comme des garcons

Nie brakuje linii odzieżowych, jakie powiązane są z marką CDG. Wśród nich są ubrania, które zostały stworzone przez urodzoną 11 października 1942 roku, Rei.

Wśród nich można wymienić:

  • Comme des Garçons Girl,
  • Play Comme des Garçons,
  • BLACK Comme des Garçons,
  • Comme des Garçons,
  • Comme des Garçons Noir,
  • Comme des Garçons Comme Des Garçons,
  • Comme des Garçons Homme Plus.

Nie można jednak zapomnieć o tym, że dla tej ekskluzywnej marki tworzyli także inni projektanci, którzy odpowiedzialni są m.in. za takie projekty jak:

  • Comme des Garçons Robe de Chambre,
  • Junya Watanabe Comme des Garçons,
  • Tao Comme des Garçons,
  • Tricot Comme des Garçons,
  • Ganryu Comme des Garçons.

Wśród nich ta najsłynniejsza kolekcja Play, która pomimo tego, że od dwudziestu lat obecna na rynku, wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem w różnych punktach na świecie. W tym chociażby w Polsce. Docenia się tą linie odzieżową za to, że jest ona bez trudu dostępna dla wszystkich.

Modne ubrania z tej kolekcji można rozpoznać dzięki serduszku z oczami i pięknym uśmiechem. Na wyróżnienie w tym momencie zasługuje Filip Pągowski, który stworzył logo właśnie dla tej kolekcji ubrań. Jak więc widać i Polacy mogą przyczynić się do tego, aby dana kolekcja z popularnej marki odzieżowej, była rozpoznawana.